Trafiksäkerhetsfrågor är inte bara för nya förare. Här är några gamla regler som du kanske har glömt.

Minns du när du först fick din licens? Det fanns en känsla av frihet och möjlighet. Det var spänning och rädsla första gången du körde ut på motorvägen. Du visste förarens ed manual framifrån och bakåt-du ens visste några av de frågor som kör säkerhet som du inte förstod, som var att lägga händerna på ratten.

Men som allt annat, när vi får erfarenhet, lär vi oss också genvägar, både bra och dåliga. Vi blir mer bekväma och skickliga på de saker som vi en gång tyckte var skrämmande. Vi tenderar också att glömma några viktiga regler och förfaranden. Det är därför det är smart att återkomma till några av dessa körsäkerhetsämnen då och då. Här är några du kanske har glömt.

Parkering på en kulle

Det är en kuggfråga. När du parkerar mot uppförsbacke, vrid hjulen mot gatan och använd trottoarkanten som ett block för att hindra din bil från att rulla. Om du är vänd nedför, vrid hjulen mot trottoarkanten. Var också noga med att ställa in parkeringsbromsen och lägg bilen i första växeln om du har en manuell växellåda.

Justera speglar och nackstöd

Speciellt om du delar en bil med en annan förare, kontrollera dina speglar innan du får på vägen. Justera nackstödet också. Nackstödet, eller nackstödet, är utformat för att hjälpa till att begränsa whiplash vid en bakifrånkollision. Placera ditt pannstöd så det är även med toppen av huvudet och helst ungefär en tum från baksidan av huvudet.

Bär säkerhetsbältet

Vid det här laget borde detta vara en vana; det finns dock fortfarande alltför många människor som ignorerar de livräddande funktionerna i bilbälten. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uppskattar att bära säkerhetsbälte i framsätet på en bil kan minska “dödlig skada med 45 procent” och med 60 procent i små lastbilar.

Stopp för skolbussar

Det är svårt att missa en stoppad skolbuss; den ansenliga gula transporten med blinkande röda lampor och en ljusstoppsskylt är ett av de mest synliga fordonen på vägen. Ändå uppskattar en studie av National Association of State Directors of Pupil Transportation Services att det finns “över 13 miljoner överträdelser av privata bilister” varje läsår. Poängen? Riskera inte barnens liv och säkerhet. Stanna för skolbussar. Att köra i kraftigt regn liknar att köra i dimma. Slå på strålkastarna (låga balkar), sakta ner och var medveten om möjligheten till vattenplaning. När du kör i regnet eller på våta vägar finns det en chans att du kommer att vattenplana. Att veta vad du ska göra när det händer kan rädda ditt liv. Från svart is till hala vägar finns det gott om trafiksäkerhetsämnen att utforska för vinterkörning. Som mest grundläggande är dock det bästa sättet att köra i snö att lämna gott om utrymme mellan dig och bilen framför dig, planera extra tid i din pendling och förvänta dig hala vägar.

Minns du när du först fick din licens? Det fanns en känsla av frihet och möjlighet. Det var spänning och rädsla första gången du körde ut på motorvägen. Du visste förarens ed manual framifrån och bakåt-du ens visste några av de frågor som kör säkerhet som du inte förstod, som var att lägga händerna på…